Käyttäjätunnus

Salasana


Maistiaisia
Keskustelu
3T Kulttuurikysely
Turvallisuusvideot

Tilaus- ja käyttöehdot
Tilaa lisenssi
Rekisteröidy

Opetusmultimediat
Lainsäädäntö
Tilaa lisenssi

» TS-VALTUUTETTULISENSSI
Lisää työkaluja työsi tueksi!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!

Maanteiden päällystystyöt alkavat

21.4.2021

Maanteiden päällystys- ja paikkaustyöt alkavat lähiviikkoina ympäri Suomen. Tänä vuonna uutta päällystettä on tulossa noin 2 500 kilometrin matkalle.

Ilmassa on selvät kevään merkit: sää lämpenee ja tietyömaitakin voi bongata jälleen liikenteessä. Päällystystyöt alkavat kelien salliessa jo huhtikuun lopussa, mutta pääosin toukokuun puolella.

Väylävirasto ja ELY-keskukset arvioivat, että tänä vuonna uutta pintaa saadaan noin 2 500 kilometrille maanteitä.

"Päällysteiden uusiminen on tärkeää sekä tienkäyttäjän että tienpitäjän näkökulmasta. Hyväkuntoinen päällyste parantaa asiakastyytyväisyyttä ja vähentää mm. ajokustannuksia, mutta samalla se myös varmistaa tien rakenteen kunnon säilymisen ja pidemmän käyttöiän", toteaa väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Viime vuonna päällyste uusittiin noin 4 000 kilometrin matkalta, joka mahdollisti korjausvelan pysäyttämisen päällystettyjen teiden osalta. Luku oli poikkeuksellisen hyvä johtuen lähinnä lisärahasta, jota saatiin nimenomaan päällysteisiin. Lisäksi viime vuoden alhainen bituminhinta tehosti lisärahoituksen vaikuttavuutta.

"Tämän vuoden päällystemäärät ovat samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin. Tavoitteena on, että voisimme päällystää noin 4 000 kilometriä joka vuosi. Näin pääsisimme jopa vähentämään tiestön korjausvelkaa", Anttila kertoo.

Päällysteitä uusitaan myös kävely- ja pyöräväylillä. Viime vuonna uutta pintaa valmistui peräti 170 kilometriä, ja tänä vuonna tavoite on yli 120 kilometriä.

Päällystettyjä maanteitä Suomessa on yhteensä noin 50 000 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia noin 7 100 kilometriä.

Tietyömaa on myös työpaikka

Päällystystyömailla nopeusrajoituksia joudutaan yleensä hetkellisesti alentamaan. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet osaltasi päällystystyömaasta turvallisemman.

"Tienpäällystyskohteiden ja työntekijöiden turvallisuus ovat meille tärkeitä asioita. Päällystystyömailla on käytössä saattoautoja, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti päällystystyömaan ohi. On hyvä muistaa, että tieliikenteessä turvallisuus tehdään yhdessä", toteaa Anttila.

Päällystystyön jälkeen työnaikaiset nopeusrajoitukset voidaan poistaa, kun kaikki päällystystyön vaiheet ja tiemerkintätyöt ovat valmiina. Tiemerkintätyöt valmistuvat yleensä viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta.

Karttapalveluissa ajantasaista tietoa päällystystöistä


Väylävirastolla on karttapalvelu, johon virasto kokoaa tiedot tulevista päällystystöistä. Varmistuneet päällystystyöt löytyvät jo kartalta. Lisäksi tienkäyttäjien kannattaa seurata Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua. Palvelusta löytyvät esimerkiksi tiedot käynnissä olevista päällystystöistä ja muista tietöistä.

(Väylävirasto)

 


< Edellinen | Seuraava >

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


Työsuojeluvaltuutettu.fi - Apua vastuulliseen ja tärkeään tehtävääsi