Käyttäjätunnus

Salasana


Maistiaisia
Keskustelu
3T Kulttuurikysely
Turvallisuusvideot

Tilaus- ja käyttöehdot
Tilaa lisenssi
Rekisteröidy

Opetusmultimediat
Lainsäädäntö
Tilaa lisenssi

» TS-VALTUUTETTULISENSSI
Lisää työkaluja työsi tueksi!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!

Lämmennyt sää ja riittämätön kiinnitys aiheuttivat Mäntyharjun säiliövaunuturman

3.1.2019

Mäntyharjulla viime huhtikuussa tapahtunut säiliövaunuturma johtui muun muassa vaunujen painoon nähden riittämättömästä kiinnityksestä, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti, mutta sään lämmetessä vaunujen liikkeellelähtövastus pieneni ja toisaalta lumien sulamisvesi heikensi pysäytyskenkien pitokykyä.

- Ohjeistuksessa pysäytyskenkien pitokyky oli oletettu liian suureksi, Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Esko Värttiö sanoo tiedotteessa.

- Pysäytyskenkien määrässä tulee ottaa huomioon radan pituuskaltevuus, vaunuston paino ja pysäytyskenkien todellinen pitokyky.

Otkes antoi useita suosituksia Mäntyharjun säiliövaunuturman tutkinnan valmistuttua. Se muun muassa kehottaa laatimaan ohjeistuksen vaunujen paikallaan pysymisen varmistamisesta. Mäntyharjulla vuototarkistuksia tehneiden tehtävänkuvaukseen ei ollut määritelty vaunujen paikallaan pysymisen varmistusta.

Samoin Otkes suosittaa, että rautatieliikenteessä kehitetään keinoja estää Venäjältä saapuvien vaarallisten aineiden kuljetusten ruuhkautuminen. Otkesin mukaan viime keväänä vaarallisten aineiden kuljetukset ruuhkautuivat pahoin ja vaunuja piti säilyttää tilapäisesti myös vaarallisten aineiden kuljetukseen tarkoitettujen ratapihojen ulkopuolella. Kinnin ratapiha Mäntyharjulla oli yksi tällaisista tilapäisistä paikoista.

- Vaarallisia aineita sisältävien säiliövaunujen turvallisuustaso romahtaa, kun niitä säilytetään VAK (vaarallisten aineiden kuljetus) -ratapihojen ulkopuolella. Tilapäisen säilyttämisen riskejä VAK-ratapihojen ulkopuolella ei ole selvästikään tunnistettu, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.

Eräs Otkesin suosituksista onkin, että vaarallisia aineita kuljettavien vaunujen säilytyspaikoista tehtäisiin jatkossa riskiarvio. Otkes antoi kaikkiaan kuusi uutta turvallisuussuositusta ja toisti yhden aikaisemman suosituksen.

Onnettomuus aiheutti vakavaa haittaa

Viime huhtikuussa viisikymmentä säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle ja törmäsi raidepuskimeen, jolloin kaksi vaunua suistui kiskolta. Ensimmäiseen vaunuun tuli reikä, ja luontoon vuosi 35 000 kiloa bensiinin lisäaineena käytettävää, herkästi syttyvää metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE).

Kemikaali aiheutti vakavaa vahinkoa ja haittaa alueen ympäristölle, asukkaille ja yrityksille. Esimerkiksi vedensaanti onnettomuusalueella jouduttiin turvaamaan erityisjärjestelyin, jotka jatkuvat osin edelleen.

Otkes arvioi onnettomuudesta aiheutuneiden kokonaiskustannusten olevan useita miljoonia euroja.

Onnettomuuden havaitsi lopulta ohiajaneen junan kuljettaja. Pelastuslaitoksella ei onnettomuuden aikaan ollut tietoa Mäntyharjulla olevista vaunuista tai niiden sisältämistä kemikaaleista. Otkes luonnehtii ilmoitusvelvollisuutta koskevan ohjeistuksen olleen epäselvä.

(STT)




Seuraava >

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


Työsuojeluvaltuutettu.fi - Apua vastuulliseen ja tärkeään tehtävääsi